Wielopole Skrzyńskie, 26.03.2013 r.
Sprawozdanie z realizacji zadań w ramach konkursu Bezpieczna Szkoła
Zbiorcza informacja o wykonaniu zadań konkursowych
Nasza szkoła w okresie od 10.10.2012r
do 22.03.2013r wykonywała
zadania przewidziane regulaminem konkursu
Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń w sposób następujący:
Zadanie 1.
Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt.
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg
układu opracowanego przez szkołę. Ocena jury na podstawie testów, po 3 z każdej
klasy, przesłanych do jury konkursu pocztą elektroniczną.
Wykonanie:
Liczba uczniów w szkole: 299
Liczba klas: 14
Liczba przeprowadzonych debat - 14, liczba uczestników debat – ok. 290
uczniów
Przesłano do jury 30 Testów.
Ocena wartości debat, przykłady omówionych problemów, ew. wnioski
We wszystkich klasach gimnazjum
została przeprowadzona debata uczniowska
nt Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel.
Temat został zrealizowany na lekcjach Wiedzy
o społeczeństwie w klasach pierwszych
oraz na godzinach wychowawczych w klasach drugich
i trzecich. Z relacji nauczycieli wynika, że większość klas bardzo
chętnie brała udział w zajęciach i wbrew obawom nauczycieli uczniowie dobrze
poradzili sobie z debatą kierowaną przez nauczyciela. Na następnych zajęciach
został przeprowadzony test wiedzy z zakresu realizowanego tematu.
Zadanie 2.
Przeprowadzenie szkolnego
konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by
poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w
miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości). Zasady konkursu, z dostosowaniem
do grup wiekowych, opracowują szkoły uczestniczące w konkursie. Ocena na
podstawie 10 najciekawszych prac wg wyboru szkoły, przesłanych przez szkoły
przez szkoły do jury konkursu.
Wykonanie.
Liczba uczestników konkursu
Co powinno się zmienić …? –
15 uczniów.
Przesłano do jury 10 prac-
tak.
W konkursie wzięło udział
15 uczniów naszej szkoły. Komisja opracowała regulamin konkursu oraz oceniła
prace, z których najlepsze zostały nagrodzone.
Zadanie 3.
Przeprowadzenie spotkań uczniów z
przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, organizacji
społecznych etc. nt. Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy; zagrożenia,
udzielania pomocy, obrona konieczna itp. Ocena na podstawie opisu wykonanych
przedsięwzięć, sporządzonego przez szkołę i przesłanego do jury pocztą
elektroniczną.
Wykonanie.
Liczba spotkań-
4
W spotkaniach uczestniczyli
przedstawiciele Policji (2 spotkania),
Straży Pożarnej (2 spotkania)
Liczba uczestników spotkań –ok.
290 uczniów (łącznie)
Podejmując się realizacji kolejnego zadania zaprosiliśmy do szkoły
przedstawicieli Komendy Policji oraz przedstawiciela Straży Pożarnej.
W dniu 16 listopada 2012 odbyło się spotkanie uczniów klas pierwszych i
drugich z
panią aspirant Komendy Powiatowej Policji w Ropczycach. Pani policjantka na
spotkaniu z młodzieżą poruszyła
temat bezpiecznego zachowania, odpowiedzialności prawnej nieletnich,
demoralizacji. Odpowiadała również na pytania uczniów, których było sporo, co
pokazuje, że poruszany temat był interesujący dla młodych ludzi.
W klasach trzecich nie udał się zrealizować spotkania z przedstawicielem
policji, ale ta tematyka została
przedstawiona i omówiona na lekcjach godziny wychowawczej, co wiąże się z
realizacją zadania 9. – przeprowadzenia konserwatorium nt
Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego,
także ucznia.
W dniu 8 lutego br. odbyło się spotkanie
wszystkich uczniów gimnazjum
(z podziałem na dwie grupy) z aspirantem sztabowym Komendy
Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Ropczycach.
Spotkanie miało charakter informacyjno- szkoleniowy.
Tematem prelekcji było zachowanie bezpieczeństwa w różnych sytuacjach
(np. podczas pożaru, wypadku). Pan aspirant opowiedział uczniom
m.in. jak radzić sobie podczas wypadku,
w jaki sposób powiadamiać odpowiednie służby ratunkowe oraz jakie są
zasady udzielania pierwszej pomocy poszkodowanemu podczas wypadku. W trakcie
spotkania dzieci dowiedziały się nie tylko o zagrożeniach i zasadach udzielania
pierwszej pomocy, ale też poznały pracę strażaka, zawartość torby R1 itp.
Młodzież chętnie słuchała
i aktywnie brała udział w spotkaniu.
Niestety nie udało nam się w terminie
przeprowadzić mini szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Zaplanowane
spotkanie z ratownikami medycznymi zostało przesunięte
z przyczyn niezależnych od nas na miesiąc kwiecień.
Opis spotkań przesłano do jury
pocztą: elektroniczną
Zadanie 4.
Przeprowadzenie pogadanek we
wszystkich klasach na temat: Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym
nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne. Zalecane podjęcie tematu relacji
„chłopcy-dziewczęta” – język, kultura osobista etc. „Czy uczniowie klną
i dlaczego …” Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury pocztą
elektroniczną.
Wykonanie:
Liczba przeprowadzonych pogadanek -
14
Liczba uczestników –
ok. 290 .
Przesłano do jury informację
(tak).
Wnioski, ocena zadania, uwagi.
We wszystkich klasach przeprowadzono
pogadanki na temat Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym
nietykalności cielesnej a zwyczaje szkolne.
Oprócz tego klasy drugie miały okazje w dniu
22 października 2012r. spotkać się z panią psycholog z Poradni Psychologiczno-
Pedagogicznej w Ropczycach (dwa spotkania po dwie klasy) i porozmawiać na temat
m.in. relacji dziewczyny-chłopcy,
kultury osobistej, itp. Uczniowie mieli okazje zadawać pytania wrzucając
anonimowe karteczki z zapytaniami do pudełeczka, na które pani psycholog starała
się odpowiedzieć.
Do tego zadania można zaliczyć zorganizowanie spotkania o charakterze
profilaktycznym. Aktorzy
z Impresariatu Artystycznego Inspiracja przedstawili pierwszo i
drugoklasistom spektakl profilaktyczny dotyczący cyberprzemocy oraz jej skutków.
Po skończonej inscenizacji gimnazjaliści mogli wysłuchać krótkiej
prelekcji dotyczącej danego tematu oraz aktywnie włączyć się w jej przebieg
poprzez swoje wypowiedzi.
Zadanie 5.
Przeprowadzenie we wszystkich
klasach konwersatoriów na temat Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym
bronić? Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury przez szkołę.
Wykonanie:
Liczba konwersatoriów –
9
Liczba
uczestników – ok. 200
Czy
przesłano do jury informację? (tak).
Wnioski, ocena zadania, uwagi
W klasach pierwszych i drugich gimnazjum
udało się przeprowadzić konwersatorium na temat Tytoń, narkotyki, dopalacze-
jak się przed tym bronić? Zajęcia
przeprowadziła pani pedagog.
Natomiast uczniowie klas trzecich brali
udział w spotkaniu z terapeutą uzależnień, na którym to poruszali problem
uzależnienia od środków psychoaktywnych, a przede wszystkim jak im nie ulec.
Zadanie 6.
Przeprowadzenie we wszystkich
klasach konwersatoriów nt. Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli
rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciśnięciem do „paczki”. Wskazany
udział specjalisty ds.. prewencji z Policji, pedagoga-specjalisty z zakresu
resocjalizacji. Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury przez szkołę.
Wykonanie:
Liczba przeprowadzonych
konwersatoriów- 5
Liczba
uczestników- ok. 100
Wnioski, ocena zadania, uwagi:
Zadanie szóste polegające na przeprowadzeniu
konwersatorium na temat kibole, blokersi, grupy podwórkowe okazało się dla nas
chyba najtrudniejsze. Wynika to być może z trudnej tematyki. Nie udało nam się
zaprosić osoby, która w rzetelny sposób odniosłaby się do tego tematu. chociaż
po części zagadnienie to zostało poruszone
przez panią policjantkę na spotkaniu z młodzieżą, która mówiła właśnie o
różnego rodzaju zagrożeniach wynikających z przynależności do różnych grup
nieformalnych.
Uznaliśmy, że ten temat poruszą wychowawcy
klas trzecich na lekcjach godziny wychowawczej przy pomocy pedagoga szkolnego.
Zadanie 7:
Przeprowadzenie we wszystkich
klasach konwersatoriów pod hasam Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować
postawy akceptujące niepełnosprawność. Ocena na podstawie informacji przesłanej
do jury przez szkołę.
Wykonanie:
Liczba przeprowadzonych
konwersatoriów – 14
Liczba
uczestników- ok.290
Czy
przesłano do jury informację? (tak).
Wnioski,
ocena zadania, uwagi:
Bardzo miło nauczyciele wspominają
realizacje zadania polegającego na przeprowadzeniu konwersatorium nt Mój
przyjaciel jest inwalidą. Chociaż wychowawczyni jednej z klas pierwszych miała
trudne zadanie, gdyż w jej klasie znajduje się dziewczynka, która
ma widoczną niepełnosprawność, nie ma obu rączek. Nauczycielka miała
dylematy jak poprowadzić zajęcia, by dziewczynka czuła się dobrze. Jak się
okazuje, obawy wychowawczyni nie były potrzebne, gdyż klasa bardzo ładnie brała
udział w zajęciach i nie było żadnych nieprzyjemności. Na pewno wynika to z
tego, że klasa jest z żyta ze sobą i problem niepełnosprawności dziewczynki nie
jest im obcy, tolerują ją i akceptują jej inwalidztwo.
Wobec takiej sytuacji kiedy do szkoły
uczęszcza dziecko z taką niepełnosprawnością jak najbardziej uzasadnione jest
poruszenie tej tematyki na zajęciach we wszystkich klasach gimnazjum.
Zadanie 8
Przeprowadzenie we wszystkich
klasach konwersatoriów pod hasłem
Nie jesteś sam. Jak monitorować
sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiskowego, które znalazły się w
biedzie, chorobie, stanie sieroctwa społecznego lub „eurosieroctwa”, gdzie
szukać pomocy? Wskazany udział przedstawicieli ośrodków pomocy społecznej i
pomocy rodzinie, zawodowych kuratorów sądowych.
Wykonanie:
Liczba konwersatoriów – 14
Liczba uczestników- ok.290
Opis realizacji zadania, ocena
efektów, wnioski.
Realizacja
tego zadania miała z założenia mieć inny charakter. Planowaliśmy
przeprowadzić konferencje, na którą zaprosilibyśmy przedstawicieli różnych
instytucji, którzy krótko opowiedzieliby o swojej pracy a także zadaniach
instytucji. Niestety nie udało się zrealizować tego zadania w tej formule ze
względu głównie na brak czasu. Po części jednak można go zaliczyć gdyż odbyły
się spotkania z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej, Ośrodka Interwencji Kryzysowej (terapeuta
uzależnień). Planowaliśmy jeszcze zaprosić pracownika socjalnego, kuratora
zawodowego i ratownika medycznego.
Niemniej zadanie to zrealizowaliśmy na
godzinie wychowawczej
w każdej klasie organizując konwersatoria pod hasłem „Nie jestem sam-
wiem gdzie szukać pomocy”.
Zadanie 9
Przeprowadzenie konwersatoriów na
temat: Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia …. Prezentacja
może obejmować podstawowe reguły prawa cywilnego i karnego – w konwencji
odpowiedniej dla grup wiekowych, a także tematykę przestępczości nieletnich i
wykonywania kar orzeczonych przez sądy dla nieletnich oraz sądy powszechne.
Wykonanie:
Liczba konwersatoriów- 5
Liczba uczestników – ok. 100
Kto prowadził konwersatoria?-
wychowawcy przy pomocy pedagoga szkolnego
Wnioski, ocena zadania, uwagi.
Jako, że w
klasach trzecich nie udał się zrealizować spotkania z przedstawicielem
policji, wobec tego ten temat został
przedstawiony i omówiony na lekcjach godziny wychowawczej.
Zadanie 10
Wykonanie dowolnego zadania wg
tematyki wybranej przez uczestniczącą w konkursie szkołę, dotyczącego kwestii
bezpiecznej szkoły lub bezpieczeństwa uczniów.
Wykonanie:
Szczegółowy opis zadania i jego
realizacji, liczba uczestników, efekty.
Jako dodatkowe zadanie postanowiliśmy
przyłączyć się do XV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego dla
dzieci i młodzieży pod hasłem: „Twoja wiedza i czujka czadu w domu, tlenek
węgla nic złego nie zrobi nikomu!”
Konkurs plastyczny był wspaniałą okazją do zainteresowania tym tematem uczniów,
których właściwa postawa oraz świadomość zagrożenia, jakie niesie tlenek węgla
mogą uratować życie i zdrowie najbliższych. W konkursie na etapie szkolnym
wzięło udział 18 uczniów. Spośród nich komisja
wyłoniła najlepsze prace i przekazała do oceny na etapie powiatowym.
Wiemy już, że nasi uczniowi zajęli trzy czołowe miejsca oraz
wyróżnienie w eliminacjach powiatowych.
Dyrekcja szkoły zorganizowała szkolenie wspólne dla Rady Pedagogicznej
oraz Rady Rodziców na temat
zachowania bezpieczeństwa w szkole.
Również na spotkaniu z rodzicami przedstawiciel policji poruszył
tematyke bezpieczeństwa oraz prawnej odpowiedzialności nieletnich za swoje
czyny.
Przesłano do jury następujące
materiały dokumentujące wykonanie zadań konkursowych:
- testy wiedzy o społeczeństwie
(30)
- prace konkursowe (10)
- regulamin konkursu i ich
protokoły
- zdjęcia (e-mailem)-
Wnioski, uwagi, oceny konkursu, jego programu i organizacji.
Udział w programie „Bezpieczna
Szkoła – Bezpieczny Uczeń” był dla nas wielkim wyzwaniem, jako że wymagał
zaangażowania wielu nauczycieli i wszystkich uczniów . Udało nam się zrealizować
wszystkie 10 zadań, chociaż niekiedy brakowało czasu lub napotykaliśmy na inne
problemy niezależne od nas. Nauczyciele z zaangażowaniem przystąpili do
realizacji zadań, a uczniowie bardzo chętnie brali udział w dyskusjach na
lekcjach wychowawczych oraz w organizowanych spotkaniach. Zajęcia prowadzone
były wg scenariuszy przygotowanych przez jury konkursu. Były one bardzo
przejrzyste i czytelne w odbiorze przez uczniów. Bardzo ważnym narzędziem
motywującym uczniów do aktywnego działania był element rywalizacji podczas
testów i konkursów.
Udział w programie pozwolił
nam jeszcze pełniej realizować zadania wynikające z programu wychowawczego i
szkolnego programu profilaktyki, tym bardziej, że obecny rok szkolny jest Rokiem
Bezpiecznej Szkoły-główny priorytet MEN .